røde kors og bloggerne


For et takknemmelig utgangspunkt Røde Kors har for å profilere seg i sosiale medier tenkte jeg da jeg fikk oppgaven. En tur innom den offisielle facebook-siden deres avslørte at ikke mindre enn 39.805 facebook-brukere liker organisasjonen. Da jeg søkte i bloggene oppdaget jeg imidlertid noe som overrasket meg litt. Som ventet finner jeg ingen som benyttet bloggene sine til å kritisere Røde Kors, men diskursen i de personlige bloggene skiller seg klart fra den i organisasjonens offisielle kanaler (altså facebooksiden og den norske hjemmesiden).  
Hovedbudskapet på begge de offisielle sidene er generell kamp mot fattigdom, med fokus først og fremst på utland og uland, men også tiltak i Norge. Slagordet fra hjemmesiden er det noe diffuse "fattigdom rammer de som trenger alt", mens facebook-siden varierer mellom "liten og helt uskyldig" og "små og helt uskyldig". Illustrasjonsbildene er de samme, begge viser afrikanske barn. På det ene ser vi et skadet barn på sykehus, det andre viser et barn som bærer en tom bøtte.
 I bloggene er det derimot et helt klart mer personlig og kanskje også nasjonalt fokus.

En ung mann som er engasjert i organisasjonen har f.eks tatt bilder fra et loppemakret i Odda, som nærmest beveger seg in i moteblogg-sjangeren. (http://espii.blogg.no/) Innimellom bilder fra AUFs sommerleir og youtubevideoer kan vi lese en sak dere lokale medlemmer av Røde Kors Ungdom har bedt Kristin Halvorsen forbedre norsk seksualundervisning. 

I innlegget sitt 26. sept 2009 oppforder Kristina Chanell Mossing oss til å bli medlem av Røde Kors. (http://kristinemossing.blogg.no/) Det er nesten så man må humre litt av argumentene hennes, hun innleder nemmelig med at medlemskap er billigere enn f.eks treningstudio, videre lister hun opp fordelene medlemskap kan ha for deg. De er mildt sagt verstlige. Røde Kors har nemmelig eget MasterCard og bla.a fordelsavtaler med flere hotellkjeder. Alle avtalene betinger også et økonomisk bidrag til organisasjonen, ikke fra medlemmene, men fra de som får markedsføre seg gjennom organisasjonen. Den største selvmotsigelsen er vel fordelsavtalen med Thon-kjeden som flere ganger har fått avslørt kritikkverdige forhold for sine ansatte.
 
I bloggen sin "Et land der nesler rår" filosoferer Veslemøy Grønås over det hun kaller en ideell verden. (http://veslenesle.livejournal.com/)  

           Jeg vil gi penger til Røde Kors og Leger uten grenser, men hver måned tar de litt for mange penger fra meg slik at jeg ikke kan spise ordentlig resten av måneden. Likevel lar jeg dem holde på. For det er så godt å vite at jeg vet hvordan jeg vil ha det! Den ideelle verden et cetera. For i den ideelle verden lar man små griseunger være i fred og kjøper en skikkelig sykkel istedenfor en bil nummer to.  (05.08.07)

Faktisk gjør hun rede for en ganske komplett ideologi i innlegget, der et halvveis ønske om å bli vegetarianer sammenblandes med det å gi til ideelle organisasjoner. Hun er også tydelig på at hun faktisk ofrer noe for å kunne være den personen hun vil være. Nemmelig en som gir for at andre skal ha det bedre.

Det er altså i hovedsak denne typen innlegg man finner i bloggosfæren, de blogger ikke om flommen i Pakistan men heller om lokalemedlems møter og størrelsen på de private donasjonene. (Tilgi min smått småborgerlige negative holdning til det å flotte seg med egen filantropi.) 

Men rett skal være rett; to av Norges mest populære bloggere "Fotballfruen" og "Voe" skrevet om sine reaksjoner på den humanitære katastrofen i Pakistan og oppfordret til giverglede.

Fotballfruen starter like god egen innsamlingsaksjon (http://fotballfrue.blogg.no/1282582246_pakistan_lider.html)

Voe, som gjerne omtales som Norges mest populære blogger oppfordrer sine lesere til å gi til nettopp Røde Kors. (http://voe.blogg.no/1281483211_6_millioner_dr_av_flo.html

Det er da heller ikke første gang hun blogger om organisasjonen, for snart et år siden var hun nemmelig i studio for å bidra til en veldedighetsplate til inntekt for dem, og den "helt utrolig morsom(me) opplevelse(n)" kan dere lese mer om i dette innlegget: http://voe.blogg.no/1258396984_engasjerte_ungdommer_.html 

På samme måte som annen produktplassering i bloggen hennes (http://voe.blogg.no/1253044390_kosedressen_min_kom_i.html) har Voe altså knyttet en relasjon til Røde Kors. Personlig har jeg ingen tiltro til at det kommer til å komme noen andre enn Norges mest kjente tenåringsjente til gode. Det være seg organisasjonen Røde Kors, eller flomrammede mennesker i Pakistan.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

dilettantene

dilettantene

24, Bergen

Denne bloggen er opprettet i forbindelse med dikult110, et studieemne på UiB som tar for seg sosiale medier.
(http://dikult110.b.uib.no)

Den skrives av Karina, som har blogget en del før, men da bare for og med venner. Innholdet blir sikkert litt kritisk, litt humoristisk og litt optimistisk.

Kategorier

Arkiv

hits