Jeg tenker litt på dette med markedsføring

Adbusting eller Subvertising er jo en 90-tallsgreie, men nå som alle vi rike og oppdaterte har internett så trenger det nesten ikke være inn, det skjer bare av seg selv. Et godt eksempel er siden http://mydavidcameron.com som har samlet hundrevis av spoofs på Toryenes ulike kampanjer fra årets valg. Trenden gikk som regel ut på å gjøre narr av noen reklameplakater som alle begynte med ordene "I've never voted Tory before" og det kan jo være mange grunner til det, som Toryenes politiske motstandere straks forsto. Originalt så kampangen f.eks slik ut:

 

 

Det sier ganske mye at det faktisk er litt vanskeligere å finne bildeeksempler fra den originale posteren enn fra de mange hundre ulike manipulasjonene av den. Da jeg først fant en var det her http://www.newstatesman.com, i en artikkel om den utstrakte manipuleringen.

 

Personlig ler jeg godt av disse to:

 

 

                                                                                                      (begge bildene fra mydavidcamron.com)

 

Dette er selvsagt noe som engasjerer mange, mange flere enn de som kunne funnet på å adbuste Coca Cola eller Ipoder. Et politisk parti ville sannsynligvis ikke åpnet for at offentligheten kunne hjelpe til å forme deres kampanjer. De vet at de da vil stille seg litt for lagelig til for sine motstandere. Kommersielle aktører som markedsfører seg i sosiale medier løper alltid en risk for å bli angrepet eller hengt ut, så kanskje de burde la vær? Eller er det ikke så viktig? Er all PR god PR?

Bloggeren Matt Hames skriver f.eks at det å markedsføre seg gjennom sosiale medier er avhengig av at du samtidig bruker andre kanaler fordi en kommersiell aktør ikke bare kan basere seg på såkalt word of mouth (ettersom word of mouth alltid vil være basert på produktet). Det gjelder altså å ha et godt produkt om du vil bruke sosiale medier. Eller ikke hvis du er en lokal aktør. Tilstedeværelse på nett vil da som regel lønne seg ettersom det gjør deg lettere tilgjengelig (http://sharemarketing.wordpress.com)

Men mange er selvsagt helt uenig, og vi har enda til gode å se eksempler på at noen tape store markedsandeler etter mislykkede interaktive kampanjer.

 

Torryene f.eks, de vant jo valget de.

2 kommentarer

vingunn

09.okt.2010 kl.17:35

Hahaha, morsomt!

dilettantene

10.okt.2010 kl.19:13

vingunn: :D:D:D

Skriv en ny kommentar

dilettantene

dilettantene

24, Bergen

Denne bloggen er opprettet i forbindelse med dikult110, et studieemne på UiB som tar for seg sosiale medier.
(http://dikult110.b.uib.no)

Den skrives av Karina, som har blogget en del før, men da bare for og med venner. Innholdet blir sikkert litt kritisk, litt humoristisk og litt optimistisk.

Kategorier

Arkiv

hits